آموزش سئو

سئو محتوا (Content Seo) چیست؟ + آموزش سئو محتوا

سئو محتوا چیست؟ اگر در دنیای بازاریابی دیجیتال به‌تازگی فعالیتتان را شروع کرده باشید، احتمالاً با واژه‌ای به نام «سئو محتوا» بارها و بارها مواجه شده‌اید.

سئو محتوا یعنی با استفاده روش‌ها و استراتژی‌هایی مشخص، به‌طوری محتواهایی که در سایت خودمان می‌نویسیم را بهینه کنیم تا بتوانند در موتورهای جستجو به رتبه‌های مناسبی دست یابند تا از این طریق بتوانیم به فروش بیشتر و درنهایت به موفقیت برسیم.

در این مقاله از بلاگ مهدی عراقی قصد داریم به سه سؤال زیر پاسخ دهیم:

  1. سئو محتوا چیست؟
  2. چند نوع از سئو محتوا وجود دارد؟
  3. استراتژی سئو محتوا را چگونه باید تدوین کنیم؟
  4. فاکتورهای سئو یک مقاله چیست؟

سئو محتوا چیست؟

سئو محتوا چیست

برای اینکه بتوانید درک درستی از سئو محتوا داشته باشید، تقسیم کردن این واژه به قسمت‌های جداگانه می‌تواند کمک زیادی به شما بکند:

  • سئو؛ یعنی بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو یا فرایندی که در طی آن مردم زیادی می‌توانند به‌سادگی و از طریق موتورهای جستجو سایت و محصولات ما را بیابند.
  • منظور از «محتوا» تمامی اطلاعاتی است که در فضای وب وجود دارند و به عبارتی در آن زندگی می‌کنند و هر فردی با استفاده اینترنت و فضای وب می‌تواند به آنان دسترسی داشته باشد.

بنابراین با ترکیب مفاهیم بالا می-توان گفت که: سئو محتوا یعنی تولید هرگونه محتوایی در فضای اینترنت که باهدف جذب بازدید از موتورهای جستجو ایجاد شده است.

با اینکه در این مقاله تمام سعی ما در این است که تا حد ممکن اطلاعات کامل باشد، اما در اینجا نمی‌خواهم هر چیزی که برای بهینه‌سازی محتواها برای موتورهای جستجو نیاز دارید را به شما بگویم.

در واقع این مقاله یک‌راهنمای بسیار سریع برای دستیابی به مهارت سئو محتوا است تا با استفاده از آن، خیلی سریع بتوانید محتواهایی که می‌نویسید را برای موتورهای جستجو بهینه‌سازی کنید.

این اطلاعات کلیدی و مهم شامل موارد زیر است:

  • تحقیق کلمات کلیدی: اگر می‌خواهید که از موتورهای جستجو ترافیک زیادی را دریافت کنید، یکی از مهم‌ترین واصلی‌ترین کارهایی که باید انجام دهید «تحقیق کلمات کلیدی» است. این بهترین کاری است که قبل از شروع به نوشتن محتواها می‌توان انجام داد. با استفاده از این کار می‌توانید روی کلماتی تمرکز کنید که در حال حاضر مقدار مشخصی از جستجو را در اختیار دارند و می‌توانند باعث هدایت کردن تعداد زیادی از مخاطبان هدف به سایت شما شوند. به‌عبارتی‌دیگر با استفاده از تحقیق کلمات کلیدی سعی می‌کنیم راجع به موضوعاتی محتوا بنویسیم که درحال‌حاضر مردم برای به دست آوردن اطلاعات راجع به آنان در موتورهای جستجو اقدام به جستجو می‌کنند.
  • بهینه‌سازی کلمات کلیدی: بهینه‌سازی کلمات کلیدی یعنی بدانید که از کلمات کلیدی که به دست آورده‌اید در کجا و چگونه استفاده کنید تا بیشترین قدرت را در موتورهای جستجو به دست آورید.
  • سازمان‌دهی محتوا: ساختار صفحات شما همیشه باید به‌صورت کاملاً منطقی بهینه‌شده باشد؛ این کار علاوه بر اینکه به ارتقای رتبه در موتورهای جستجو کمک شایانی می‌کند، بلکه باعث می‌شود کاربرانی که وارد سایت شما می‌شوند خیلی راحت‌تر به محتواهای مرتبط دیگری که در سایتتان دارید دسترسی داشته باشند. در واقع این کار باعث می‌شود مخاطبان زمان بیشتری را در سایتتان بگذرانند، بانس ریت سایتتان پایین بیاید و درنهایت الگوریتم‌های گوگل محتوا و سایت شما را به‌عنوان گزینه‌ای مفید و مناسب برای خوانندگان در نظر بگیرند و درنهایت رتبه شما را به‌سرعت افزایش دهند.
  • تبلیغ محتوا: ­ تبلیغ محتوا یعنی اینکه کاری کنید که محتواهای جدیدی که تولید می‌کنید در معرض دید خوانندگان قرار بگیرد و میزان دیده شدن آن افزایش یابد. این می‌تواند با استفاده از اشتراک‌گذاری آنان در شبکه‌های اجتماعی مرتبط یا لینک سازی برای محتواها انجام شود. (لینک سازی می‌تواند به‌صورت داخلی یا از سایت‌های خارجی باشد که اصطلاحاً به آن اکسترنال لینک می‌گوییم.)

هدف شما چه تأثیری در سئو محتوا دارد؟

آموزش سئو محتوا

نکته مهمی که قبل از شروع هرگونه استراتژی سئو محتوا باید به یاد داشته باشید این است که، اگر تنها هدف شما موتورهای جستجو هستند، دریافت نتایج کارهایی که می‌کنید می‌تواند بسیار زمان‌بر باشد که قطعاً از آن رنج خواهید برد.

در واقع در سئو چیزی به نام حلقه بازخورد سریع نداریم که بلافاصله بعد از اینکه کاری انجام می‌دهید نتایج آن را دریافت کنید.

بگذارید مثالی برایتان بزنم:

در برنامه‌نویسی، ما بلافاصله بعد از اینکه کدی می‌نویسیم تنها با یک کلیک و تنها در کمتر از چند ثانیه می‌توانیم نتایج را ببینیم.درنهایت اگر ایرادی در کدهایمان وجود داشته باشد خیلی سریع متوجه می‌شویم و ایرادات را برطرف می‌کنیم و دوباره برنامه را اجرا می‌کنیم.

اصطلاحاً به این کار «حلقه بازخورد سریع» می‌گوییم.

اما در سئو چنین چیزی وجود ندارد. هنگامی‌که شما استراتژی سئو خودتان را به راه می‌اندازید و زحمت‌های زیادی نیز برای آن متحمل می‌شوید، حداقل بین 3 تا 6 ماه زمان نیاز است تا نتایج کارهایی که انجام داده‌اید را دریافت کنید.

حالا این نتایج می‌تواند مثبت یا منفی باشد! اگر اقداماتی که انجام داده‌اید باعث رشد شما شود، که تبریک می‌گویم! اما اگر باعث پسرفت یا درجا زدن شما شود، دیگر هیچ کاری نمی‌توانید انجام دهید! در چنین شرایطی هزینه و مهم‌تر از آن، «وقت» خودتان را ازدست‌داده‌اید.

بنابراین اگر قصد دارید بازاریابی خودتان را تنها بر اساس موتورهای جستجو بنا کنید، باید صبر ایوب و تحمل زیادی داشته باشید.

نکته مهم دیگر که وجود دارد این است که اگر قصد جلب‌توجه موتورهای جستجو (که به‌مرورزمان باعث افزایش رتبه شما می‌شود)، مخاطبان بالقوه و مخاطبان بازگشت  را دارید،  باید در طی بهینه‌سازی محتواهایتان برای موتورهای جستجو ارزش‌های مختلفی به کاربران پیشنهاد دهید.

به‌عبارتی‌دیگر، شما هرگز نباید سعی کنید با استفاده از محتواهای بی‌ارزشی که هیچ‌کدام از نیازهای کاربران را برطرف نمی‌کنند رتبه و کلیک به دست آورید؛ سایت‌هایی که با استفاده از محتواهای بی‌ارزشی که هیچ ارزش پیشنهادی به کاربران ارائه نمی‌کنند رتبه‌ای به دست می‌آورند، همیشه در خطر جریمه شدن توسط گوگل قرار دارند.

جریمه‌های گوگل هم مانند جریمه رانندگی نیست که با پرداخت مبلغی رفع شود! حتی اگر برای مدت مشخصی مثلاً 3 ماه جریمه شوید و نتوانید رتبه‌ای به دست آورید و بعد جریمه‌تان برطرف شود، بازهم تأثیرات این اتفاق تا ابد همراه سایتتان خواهد بود.

به‌عنوان‌مثال در طی کمپین‌های سئو که برگزار می‌کنید گوگل بسیار سخت‌گیرتر از قبل شما را زیر نظر می­گیرد و کوچک‌ترین حرکت اشتباهی می‌تواند باعث جریمه دوباره شما گردد.

حتی اگر بتوانید با استفاده محتواهای بی‌ارزش به رتبه‌هایی بالایی گوگل دست‌یابید و جریمه هم نشوید، بازهم هرگز به فروش بالا نخواهید رسید؛ زیرا در این شرایط شما تنها تعداد بازدیدکنندگان زیادی دارید که بانس ریت بسیار بالا و نرخ تبدیل بسیار پایینی دارند! خود این اتفاق هم به‌تنهایی می‌تواند باعث جریمه شما گردد.

در جنین مواقعی گوگل می‌گوید اگر این سایت دارای محتوای باارزشی باشد، طبیعتاً باید کاربران از آن راضی باشند؛ گوگل این رضایت را با استفاده فاکتورهایی مثل نرخ تبدیل، بانس ریت، میزان ماندن هر کاربر در سایت و … می‌سنجد و زمانی که ببیند سایتی که در رتبه‌های نخست قرار دارد شامل این شرایط نیست، به‌سادگی رتبهٔ شما را تنزل می‌دهد.

خود گوگل هم‌بارها و بارها اعلام کرده که وب‌سایت خودتان را اول برای مخاطب بهینه کنید و سپس برای گوگل! همین جمله کافی است تا به اهمیت بسیار ویژه مخاطب در نزد گوگل پی ببریم.

بنابراین از امروز به بعد تمامی تمرکزتان را روی رضایت کاربران و مشتریان تان قرار دهید؛ این کلید موفقیت در گوگل و هر کمپین بازاریابی است. آقای جف بزوس، مؤسس شرکت بزرگ آمازون می‌گوید: «همیشه حق با مشتری است، تحت هر شرایطی!»

 

سئو محتوا چند نوع است؟

انواع سئو محتوا

سئو محتوا می‌تواند انواع گوناگونی داشته باشد که هرکدام نیاز به اقدامات متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند. در زیر چند مورد از مهم‌ترین انواع سئو محتوا را خدمتتان بازگو می‌کنم:

 

1 صفحات محصولات: این‌گونه صفحات مانند نقل‌ونبات در تجارت الکترونیکی دیده می‌شوند. اگر صفحه محصولی به‌صورت اصولی و صحیح طراحی شود، هم می‌تواند نقش محتوای اصلی را بازی کند و هم صفحه فرود مشتری.

 

2 پست‌های بلاگ: بلاگ یکی از بهترین و ساده‌ترین راه‌هایی است که هر کسب‌وکاری می‌تواند برای تولید محتوای مؤثر و سئو شده استفاده کند.

در اصل، پست‌های بلاگ نسبت به صفحات محصولات دارای جذابیت بیشتری برای مخاطبان هستند و معمولاً بیشتر موردتوجه و مطالعه قرار می‌گیرند، بنابراین می‌توانند یک‌راه بسیار قدرتمند برای افزایش قدرت وب‌سایت شما باشند.

(نکته بسیار مهمی که حتماً باید در ذهنتان داشته باشید این است که بلاگ‌ها می‌توانند بسیار انعطاف‌پذیر باشند؛ به همین دلیل می‌توانید از آنان در هر زمینه‌ای که می‌خواهید استفاده کنید و محتواهای موردنظرتان را در آنان قرار دهید.)

3 مقالات: برای شناختن چنین محتواهایی کافی است دقیقه‌ای به مقاله‌های خبری، مصاحبه‌ها و موارد مشابه فکر کنید. این محتوا اصلی‌ترین و معمول‌ترین محتوایی است که شما می‌توانید در روزنامه‌ها یا مجله‌ها پیدا کنید.

4 لیست‌ها: لیست‌ها در واقع نوعی از مقاله هستند که به‌صورت یک لیست ساختاربندی می‌شوند؛ به‌عنوان‌مثال عنوان «10 راه برای کاهش مبلغ قبض برق» یا «101 چیز که باعث تنفر من از گوگل می‌شود» نوعی از این محتوا هستند.

چنین محتواهایی به مخاطبان کمک می‌کند که خیلی سریع‌تر متن را اسکن کنند؛ همچنین عنوان چنین محتواهایی هنگامی‌که در نتایج جستجو یا شبکه­های اجتماعی دیده شود، خیلی راحت‌تر و سریع‌تر می‌تواند باعث به دست آوردن کلیک گردد.

5 راهنماها:. راهنماها محتواهای طولانی هستند که به‌صورت دقیق و با جزئیات کامل به مخاطبان می‌گویند که چگونه کاری را انجام دهند (مثلاً راهنمای سئو داخلی سایت).

راهنماها معمولاً به چند صفحه وب تقسیم می‌شوند و نویسنده‌ها ترجیح می‌دهند که آنان را بخش‌بندی کنند، با اینکه بهترین راه همان تولید راهنمای یک صفحه‌ای است که دسترسی به آن را راحت-تر از قبل می‌کند.

شما می‌توانید یک‌راهنما را به‌صورت کامل و با جزئیات در وب‌سایتتان قرار دهید یا به‌صورت مختصر و کوتاه؛ اینان هردو به هدفی که شما از تولید آن مقاله دارید بستگی دارد.

در مقاله‌های راهنما شما می‌توانید برای دسترسی به محتوا شرطی قرار دهید که این شرط می‌تواند ثبت‌نام در سایت باشد که یکی از بهترین راه‌ها برای لید جنریشن است.

البته توجه داشته باشید گذاشتن چنین محدودیت‌هایی می‌تواند باعث کاهش ترافیکی شود که شما می‌توانید از طریق موتورهای جستجو به دست آورید.

6 ویدیوها: در اصل در فضای وب تعداد محتواهای ویدیویی بسیار کمتر از محتواهای متنی است؛ ازاین‌رو شما خیلی راحت‌تر می‌توانید با تولید محتواهای ویدیویی با کیفیت رتبه‌های بالا در کلمات رقابتی به دست آورید درصورتی‌که در مقالات انجام این کار بسیار سخت‌تر خواهد بود.

تأثیر ویدیوها روی مخاطبان کاملاً بستگی به صنعتی که شما روی آن فعالیت می‌کنید دارد، اما بااین‌حال یکی از بهترین راه‌ها برای رفع نیازهای مخاطبان است.

زیرا مخاطبان امروزی اصلاً حوصله خواندن مقالات طولانی را ندارند و یک ویدیو با کیفیت  به ‌سادگی می‌تواند نیاز آنان را برطرف کند. به‌عنوان‌مثال تولید ویدیو درباره نحوه استفاده از محصولاتتان می‌تواند بسیار مفید باشد.

یا نشان دادن یک فرایند که به کسب‌وکار شما ارتباط دارد نیز پیشنهاد خوبی است؛ به‌عنوان‌مثال فرض کنید یک لوله‌کش از فرِایند رفع مسدودیت یک سینک ویدیو تهیه می‌کند. (نکته سئو: همیشه سعی کنید در ویدیوهایتان علاوه بر توضیحات خوبی که می‌دهید، زیرنویس‌ها را نیز بگنجانید. زیرا تأثیرات بسیار خوبی دارد)

 

7 اینفوگرافیک‌ها: اینفوگرافیک‌ها یا تصاویر با فرمت بزرگ که می‌توانند شامل تعداد زیادی از اطلاعات از یک موضوع واحد باشند، توانایی بسیار زیادی در افزایش رتبه و بک لینک‌های یک صفحه دارند!

بااین‌حال ازآنجایی‌که که امروزه تعداد بسیار زیادی تصویر در فضای اینترنت وجود دارد، موتورهای جستجو نمی‌توانند متن اینفوگرافیک‌ها را بخوانند؛ بنابراین این خیلی مهم است که محتواهایی متنی که در اطراف اینفورگرافیک­ها می‌نویسید حتماً باید بر اساس سئو و شرایط خاصی بهینه‌شده باشند.

8 اسلایدشوها: اسلایدشوها یک‌راه برای نمایش دادن یک سری از تصاویر مرتبط در وب‌سایت است. شاید باور نکنید ولی گاهی اوقات تصاویر می‌توانند از متن‌ها هم مهم‌تر باشند!

بنابراین خیلی مهم است که در هنگام بهینه‌سازی تایتل، توضیحات، و نام فایل تصویر و… دقت بالایی داشته باشید زیرا موتورهای جستجو برای اینکه بتوانند چنین محتواهایی را «بخوانند» به این بهینه‌سازی‌ها احتیاج دارند.

9 واژه‌نامه‌ها: حاضرم قسم بخورم که امروزه اکثر مردم از گوگل بیشتر از واژه‌نامه­ها برای به دست آوردنش معنای کلمات و اطلاعات مرتبط به آن استفاده می‌کنند!(آیا خودتان می‌دانید از کدام دیکشنری استفاده می‌کنید؟).

اگر در حال فعالیت در یک صنعت تخصصی هستید، یک واژه‌نامه خوب ساخته‌شده می‌تواند کمک بسیار زیادی به شما بکند و ترافیک زیادی از موتورهای جستجو به دست‌آورد.

به‌عنوان‌مثال اصطلاحات آشپزی، اصطلاحات پزشکی، اصلاحات مد و … نوعی از صنعت­های تخصصی هستند که شما می‌توانید برای آنان واژه­نامه­های فوق‌العاده‌ای بسازید که قطعاً استقبال زیادی دارند. ­

10 دایرکتوری‌ها: دایرکتوری یک لیست مفید از تمامی سایت‌ها یا منابعی است که در یک زمینه مشخص وجود دارند. به‌عنوان‌مثال، یک بلاگ که درزمینهٔ معرفی عطرها فعالیت می‌کند می‌تواند یک دایرکتوری از لیست مکان‌هایی که می‌توان برای خرید عطر به آنان مراجعه کرد تهیه کند.

از فروشگاه­­های بسیار بزرگ تا فروشگاه­های کوچک مستقل که در سرتاسر کشور فعالیت می‌کنند می‌توانند در این لیست قرار بگیرند.

لیستی که در بالا خدمتتان ارائه کردم تعدادی از انواع محتوا است که در استراتژی‌های تولید محتوای خودتان می­توانید استفاده کنید. نکته مهم این است که شما تنها به محتواهای بالا محدود نیستید و می‌توانید هر خلاقیتی از خودتان به خرج بدهید.

 

ویدیو آشنایی با محتوا یک پست جامع

 

 

چگونه یک استراتژی سئو محتوا طراحی کنیم؟

استراتژی سئو محتوا

اگر به‌صورت مستمر اقدام به تولید محتواهای باکیفیت می‌کنید، می‌توانید امیدوار باشید که درنهایت بعضی از آنان به رتبه‌هایی در موتورهای جستجو دست یابند.

اما برای اینکه یک تولید محتوای هدفمند داشته باشید و شانستان برای به دست آوردن رتبه در کسب‌وکارتان افزایش یابد، حتماً باید بر اساس یک استراتژی مشخص و سازمان‌یافته اقدام به تولید محتوا کنید.

در زیر چهار مرحله برای تعیین استراتژی سئو خدمتتان ارائه می‌کنم:

1 – اهدافتان را مشخص کنید

در ابتدا، اهدافتان را به‌عنوان یک وب‌سایت یا کسب‌وکار مشخص کنید. مثل همیشه بازهم می‌گویم، اگر ندانید مقصدتان کجاست، چگونه به آنجا خواهید رسید؟ خب این باعقل جور درنمی‌آید!

آیا شما به دنبال به دست آوردن فروش بیشتر از وب‌سایت خودتان هستید؟ آیا شما می‌خواهید سایتتان از طریق نمایش تبلیغات به درآمدزایی برسد و ازاین‌رو هدفتان افزایش نرخ بازگشت خوانندگان است؟

هنگامی‌که اهدافتان را به‌صورت دقیق و با روش هدف‌گذاری اسمارت انتخاب کنید، میتوانید متوجه شوید که کدام نوع از محتوا برای کسب‌وکار شما مناسب است و مسیر به دست آوردن رتبه در موتورهای جستجو بسیار هموارتر خواهد بود.

اگر تلاش شما برای به دست آوردن فروش بیشتر محصولات تان است، در مرحله اول باید روی جذابیت آن محصولات برای مشتری تمرکز کنید.

در واقع باید صفحات محصولات شما هم برای مخاطبان و هم جستجو کردن و هم برای تبدیل بهینه‌شده باشد. در مرحله دوم، تمرکز شما باید روی تولید محتوای مفید و کمک­کننده در وبلاگتان باشد که زمان و نحوه استفاده از محصولات شما را نمایش می‌دهد.

و درنهایت باید سعی کنید در مکان‌های مرتبط به این مقالات لینک دهید (این‌یکی از بهترین راه‌ها برای مقاله‌هایی است خودشان نمی‌توانند برای خودشان بازدیدکننده به دست آورند)

اگر سایت شما روی یک مدل از تبلیغات کار می‌کند و هدف آن جذب خوانندگان جدید از طریق موتورهای جستجو است، شما باید روی تولید محتواهای غنی تمرکز کنید (مثل مقالات طولانی یا منابع ویدیویی که مفید، سرگرم‌کننده یا هردو این‌ها باشند)

در اصطلاح به چنین محتواهایی «چسبنده» می‌گوییم که می‌توانند باعث افزایش زمان ماندگاری مخاطبان در وب‌سایت و تشویق آنان به برگشت دوباره شود.

2 – مخاطبانتان را بررسی کنید

نظرسنجی‌ها و نرم‌افزارهای آنالیزی که از آنان استفاده می‌کنید می‌توانند به شما کمک کنند تا دید بهتری نسبت به بازدیدکنندگان اصلی و معمول خودتان داشته باشید.

حتماً روی گسترش پرسوناهای بازاریابی تمرکز کنید یا شخصیت‌هایی که می‌توانند بازدیدکنندگان ایدئال شما باشند را در ذهنتان تصور کنید.

سپس به این فکر کنید که با توجه به شخصیت‌هایی که به وب‌سایت ما مراجعه می‌کنند، کدام‌یک از انواع محتوا برای آنان مناسب خواهد بود.

 3 – یک تقویم تولید محتوا بسازید

حالا که می‌دانید اهداف شما چیست‌اند و دلیل آن چیست، نوبت آن است که شروع به ساخت تقویم تولید محتوا کنید. تقویم تولید محتوا یک برنامه زمان‌بندی است که مشخص می‌کند شما چه زمان­هایی و چه نوع محتوایی را باید منتشر کنید تا بر اساس اهداف شما باشد.

4 – تحلیل و بازبینی مجدد را انجام دهید

درنهایت، روی آمارهایی که از آنالیزها به دست می‌آید تمرکز کنید. در این مرحله به‌صورت منظم باید به این بپردازید که چه چیزی برای شما جواب داده و چیزی نداده است.

معیارهای خوب موفقیت در استراتژی تولید محتوا می­توانند شامل بازدید صفحه، بک لینک‌های دریافتی، کامنت‌ها، فاکتورهای شبکه‌های اجتماعی و نرخ تبدیل باشند.

چگونه یک محتوا را برای سئو بهینه کنیم؟

محتوای سئو شده

بدون در نظر گرفتن نوع محتوایی که استفاده می‌کنید، کارهای زیر می‌توانند هر زمانی که نسبت به تولید یک مقاله اقدام می‌کنید استفاده شوند تا مطمئن شوید که مقاله مورد نظر برای موتورهای جستجو بهینه‌شده است.

نکته مهم این است که کارهای زیر اصلی‌ترین چیزهایی است باید رعایت کنید و شامل تمامی آنان نمی‌شود.

1 – تحقیق کلمات کلیدی را انجام دهید

ازآنجایی‌که درگذشته یک مقاله کامل راجع به تحقیق کلمات کلیدی در سایت مهدی عراقی نوشته‌ام، دیگر توضیحی دراین‌باره نمی‌دهم؛ خودتان بروید و آن مقاله را به‌صورت کامل مطالعه کنید.

2 – از کلمات کلیدی در عنوان، تگ‌های هدینگ و بدنه محتوایتان استفاده کنید

تقریباً هر کسی می‌داند که از کلمات کلیدی اصلی باید در عنوان و تگ‌های هدینگ و به‌خصوص H1 استفاده کرد. در مرحله بعدی کلمه کلیدی شما حتماً باید در پاراگراف اول مقاله‌تان وجود داشته باشد و در پاراگراف‌های بعدی نیز به‌صورت طبیعی و اصولی تکرار شود.

اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، افزونه  Yoast Seoبه‌سادگی می‌تواند در انجام کارهای بالا به شما کمک کند.

3 – به صفحات مرتبط داخلی دیگر لینک بدهید

همیشه در طول محتوا هایتان اگر احساس کردید که مقاله‌ای دارید که به موضوع مورد بحث مرتبط است، لینک بدهید. لینک‌های داخلی یکی از مهم‌ترین بخش‌های سئو داخلی هستند که کمک بسیار زیادی به مخاطبان برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر و موتورهای جستجوی برای ایندکس آنان می‌کند.

مثلاً اگر مقاله شما راجع به سئو داخلی باشد و قبلاً یک مقاله راجع به سئو خارجی داشته باشید، لینک دادن به آن کار بسیار خوب و مفیدی است.

4 – به سایت‌های باکیفیت دیگر لینک بدهید

لینک دادن به وب‌سایت‌های باکیفیت دیگر که به موضوع کاری ما مرتبط هستند، کمک بسیار زیادی به افزایش رتبه و کیفیت وب‌سایت ما می‌کند.

زیرا در چنین شرایطی چون گوگل سایت موردنظر را می‌شناسد، با خود می‌گوید این سایت هم احتمالاً می‌تواند مثل آن باکیفیت باشد و درنهایت با توجه بیشتری به شما نگاه خواهد کرد.

5 – از کدهای اسکیما استفاده کنید

احتمالاً تابه‌حال بارها در نتایج جستجو سایت‌هایی را دیده‌اید که دارای ستاره هستند و بقیه نیستند. این‌یک نوع از کدهای نشانه‌گذاری اسکیما است که به درک گوگل از محتوای شما کمک زیادی می‌کند.

ازآنجایی‌که کدهای اسکیما بسیار گسترده هستند و برای توضیح کامل آن باید یک مقاله جدا نوشت، پیشنهاد می‌کنم راجع به آن به تحقیقات مفصلی بپردازید.

پادکست ها

پادکست آموزش سئو محتوا

پادکست محتوا یک پست جامع

 

جمع‌بندی و نتیجه گیری

سئو محتوا یکی از بهترین راه‌ها برای به دست آوردن ترافیک هدفمند و مفید برای وب‌سایت شما است که می‌تواند به‌تنهایی باعث به دست آوردن سود بسیار زیادی برای شما شود.

سئو محتوا یکی از کارهایی است که نیاز به تخصص زیادی برای انجام موفقیت آمیزش دارد و درصورتی‌که به‌صورت صحیح انجام نشود، نتیجه‌ای برای شما نخواهد داشت.

در این مقاله از بلاگ مهدی عراقی سعی کردیم بگوییم سئو محتوا چیست و در ادامه نحوه تدوین استراتژی تولید محتوا را خدمتتان شرح دادیم.

نظر شما چیست؟ تابه‌حال از سئو محتوا استفاده کرده‌اید؟ تأثیرات آن برایتان چه بوده است؟ حتماً نظرتان را در کامنت‌ها بنویسید.

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. برای سئو محتوای سایت دوره آموزشی خاصی رو پیشنهاد میکنید من این مقاله را خوندم و الان میتونم به صورت کامل رعایت اصول سئو در محتوا را پشت سر بزارم اما دوست دارم سئو محتوای متنی را به صورت عملی یاد بگیرم که دیگه آزمون خطا نکنم با زهم میگم این مقاله در نوع خودش بدوم شک از بهترین ها بود ممنون میشم اگر دوره ای بود در ارتباط با آموزش محتوای سئو شده منو در جریان بزارید هزینشم مشکی ندارم

    1. نرگس عزیز برای سئو محتوا خودمون به زودی یک دوره برگزار خواهیم کرد که میتونیم در خدمت شما هم باشیم.
      دارم تلاش میکنیم یک چک لیست مناسب تهیه کنیم که شما هم نیاز به آزمون و خطا نداشته باشید!
      موفق و پیروز باشید!

  2. سلام سئو در تولید محتوا ایا مهم هست چون من تولید کننده و نویسنده محتوا هستم میخواستم بدونم آیا ضروری هست سئو بلد باشم؟

    1. قطعا اگر نویسنده محتوا هستید نیاز هست که سئو محتوا را هم بلد باشید کاری نداره شما الان نصف بیشتر راه رو رفتید 2 ساعت برای یادگیری سئو محتوا وقت بزارید و 2 ساعت هم صرف تمرین کنید به همین راحتی!
      موفق و پیروز باشید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا