آموزش سئو

محتوای خوشه ای یا تاپیک کلاستر (Topic Clusters) چیست؟

نیاز کاربران روز به روز در حال تغییر است. از این رو تولید محتوا و قوانین و الگوریتم‌های مربوط به آن نیز باید تغییر کند. هنگامی که اطلاعات با سرعت بسیار بالا در حال انتشار هستند، تنها ناشرینی در این دنیا باقی خواهند ماند که بتوانند خود را متناسب با سلیقه کاربر تغییر دهند.

اگر شما در حرفه تولید محتوا در حال فعالیت هستید، باید یک خبر خوب را به شما بدهم، شما حرفه‌ای را انتخاب کردید که مدام نیاز به افزایش و ارتقاع دانش و آگاهی شما دارد.

از این رو امروز ما در وبسایت مهدی عراقی به سراغ معرفی محتوای خوشه ای یا پیلار کلاستر که در فارسی ترجمه های مختلفی نظیر تاپیک کلاستر ، تاپیک کانتنت و… دارد رفته‌ایم. پس تا انتهای این پست با ما همراه باشید.

نیاز کاربران خود را بشناسید!

طبق اعلام وبسایت گوگل در هر دقیقه چهار میلیون جستجو در این موتور جستجو در گوگل انجام می‌شود. این یک عدد بسیار بالا است.

اگر بتوانید از این ۴ میلیون جستجو در دقیقه سهمی مناسب را به سایت خود اختصاص دهید، شما وارد باشگاه مدیران سایت حرفه‌ای خواهید شد.

اما دستیابی به این سهم آنچنان هم راحت نیست. تنها سایت‌هایی در رتبه‌های بالا قرار میگیرند که بتوانند محتوایی مناسب و مورد نیاز به کاربر را ارائه دهند. به همین دلیل اهمیت پیلار کلاستر یا محتوای خوشه ای بسیار بالا می‌باشد.

طبق اعلام وبسایت ahref امروزه بیش از ۶۴ درصد جستجو‌ها توسط کاربران از نوع ۴ کلمه‌ای می‌باشد. این آمار بدین معناست که امروزه کاربران تمایل بسیار زیادی به بیان نیاز خود بصورت مستقیم می‌باشند.

برای مثال آنها بجای ” آموزش خواب خوب ” از ” چگونه خوابی خوب داشته باشیم ” استفاده می‌کنند. خود را جای کاربر بگذارید.

اگر شما با مشکل بدخوابی رو به رو باشید کدام کلمه را برای برطرف کردن نیاز خود استفاده می‌کنید؟ محتوای پیلار یا خوشه ای دقیقا به دنبال تحقق این موضوع است.

جستجوی صوتی عامل اصلی تغییر نیاز کاربر

با استناد به صحبت‌های اسکات لانگدون مدیر عامل higher visibility و کمی تفکر میتوان دلیل اصلی تغییر جستجوی کاربر را پیدا کرد. با پیدایش جستجوی صوتی، کاربران تمایل دارند تا نیازهای خود را در قالب یک مکالمه انسانی جستجو کنند.

در واقع هنگامی که جستجوی صوتی را انجام می‌دهید حسی همانند مکالمه با یک انسان به شما دست می‌دهد. شما دوست دارید تا با یک انسان بسیار باهوش به نام ” موتور جستجو ” مکالمه کنید.

از وی بخواهید که چگونه میتواند نیاز شما را برطرف سازد. با استفاده از محتوای خوشه ای یا پیلار میتوانید به صفحه اول موتورهای جستجو سفر کنید. همانطور که میدانید ۹۰ درصد کاربران فقط نتایج صفحه اول را بررسی می‌کنند. پس قرار گیری در این جایگاه بسیار برای ما حائز اهمیت است.

محتوای پیلار (pillar page) یا ستونی چیست ؟

محتوای پیلار

در یک وبسایت ممکن است برخی از محتواها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار باشند. به دلیل این اهمیت ما نیاز داریم تا محتوایی بلند را برای آن محتواها ایجاد کنیم.

دلیل اصلی نامگذاری محتوای پیلار یا ستونی این است که این محتواها در واقع ستون‌های سایت ما هستند. این محتواهای ستونی معمولا از نظر طول محتوا نسبت به بقیه محتواهای سایت ما طولانی‌تر هستند.

محتوای ستونی معمولا لینک سازی‌های داخلی بیشتر حضور دارند. محتوای ستونی دارای تعداد زیادی لینک ورودی و خروجی می‌باشد.

برای مثال اگر بخواهید در وبسایت خود در مورد بازی کالاف دیوتی مقاله‌ای بنویسید، کالاف دیوتی محتوای ستونی سایت شما خواهد شد.

مقالاتی مثل معرفی هرکدام از صلاح‌ها، کاراکتر‌ها، اموزش بازی، معرفی مرحله‌ها وغیره نیز به این محتوای ستونی لینک‌دهی خواهند کرد.

مزایای استفاده از محتوای پیلار یا ستونی

برای ورود در هر کاری ابتدا باید به بررسی مزایا و معایب آن بپردازیم. در مورد استفاده از محتوای ستونی یا پیلار کانتنت نیز باید بررسی کنیم تا مزایا و معایب آن را بدست بیاوریم .

در ادامه شما را با مزایای بی‌شمار این مدل از تولید محتوا آشنا خواهیم کرد. پس تا انتها با ما همراه باشید.

بهبود سئوی سایت

لینک‌سازی داخلی یکی از ارکان بسیار مهم در سئوی داخلی سایت‌ها می‌باشد. اما وجه مشترک بین بهبود سئو و پیلار کانتنت دقیقا همین لینک‌سازی داخلی می‌باشد.

در واقع شما برای ایجاد یک استراتژی محتوایی مناسب برای سایت خود باید محتوای بسیار زیادی را به محتوای مادر یا همان محتوای ستونی لینک بدهید. با اینکار علاوه بر پیاده سازی استراتژی محتوای درست به سئوی سایت خود نیز بسیار کمک خواهید کرد.

یکی دیگر از مزایای لینک سازی داخلی برای وبسایت‌ها، ایجاد راحتی کار برای عنکبوت‌های گوگل می‌باشد. اگر شما بین محتوای خود لینک سازی مناسبی را ایجاد کنید، خزنده‌های گوگل به راحتی بین صفحات سایت شما جابجا شده و میتوانند محتوای شما را به خوبی شناسایی کنند.

ار طرفی دیگر آن محتوایی که پذیرنده لینک‌های بیشتری است ( لینک بیشتری به آن داده شده است ) از نظر گوگل محتوای مهم‌تری به حساب می‌آید.

بهبود کیفیت محتوا

قطعا انسجام و تمرکز محتوا میتواند باعث افزایش کیفیت محتوای شما بشود. اگر محتواهای شما در مورد موضوعات محتلفی باشد و شما نتوانید آن‌ها را به درستی مدیریت کنید، قطعا باعث سردرگمی کاربر و شما خواهد شد.

از این رو با استفاده از استراتژی محتوایی پیلار و کلاستر میتوانید به راحتی محتوایی منسجم با تمرکز بالا را تولید کنید و در اختیار کاربران خود قرار دهید.

نقشه راه مناسب برای تولید محتوا

در پیاده سازی استراتژی پیلار و کلاستر شما باید در ابتدای کار یک نقشه راه مناسب برای تولید محتوا باشید. شما نمیتوانید در هر زمان هر مطلبی را که خواستید در سایت خود بنویسید.

در ابتدا باید یک نقشه و یک برنامه مدون داشته باشید. ابتدا باید بررسی کنید که کدام محتواهای سایت شما از اهمیت بالاتری برخوردار است و میتواند بعنوان محتوای اصلی شناخته شود، اما اگر از این استراتژی استفاده نکنید، ممکن است در هنگام فعالیت سایت خود با انبوهی از محتواهای بدون برنامه بدون اصالت رو به رو شوید.

تولید محتوای سریع

قطعا اگر بدانید در مورد چه چیزی میخواهید محتوا بنویسید، سرعت بالاتری خواهید داشت. اما برخی از وبسایت‌هارا میبینم که نویسندگان آنها در روز محتوایی را درون وبسایت قرار نمی‌دهند.

آنها میگویند که نمیدانند در مورد چه چیزی باید محتوا تولید کنند. هنگامی که شما از مبحث محتوای ستونی استفاده می‌کنید لاجرم مبجور هستید تا از خوشه‌ها نیز استفاده کنید. جلوتر به مبحث محتوای خوشه‌ ای اشاره خواهیم کرد.

خوشه بندی در تولید محتوا

ایجاد شرایط مناسب برای کاربران

هنگامی که کاربر وارد سایت شما می‌شود، بهترین گزینه برای شما ماندگاری کاربران در وبسایت شما می‌باشد. در واقع با ایجاد استراتژی محتوای کلاستر و پیلار شما به راحتی میتوانید کاربران را با استفاده از هدایت به صفحات مختلف به سمت ماندن در وبسایت خود هدایت کنید.

در این شرایط است که کاربران در سایت شما بیشتر می‌مانند و همین ماندگاری آنها برای شما می‌تواند تبدیل به یک موفقیت برای وبسایت شما می‌باشد.

هماهنگی نویسندگان مختلف سایت

هماهنگی یکی از مهمترین مسائل در کارهای تیمی و گروهی می‌باشد. زمانی که سایت شما از نویسندگان زیادی تشکیل شده باشد باید فکری به حال هماهنگی انها بکنید.

شما میتوانید با پیاده سازی درست محتواهای پیلار و کلاستر به خوبی یک هماهنگی بسیار بالا بین نویسندگان سایت خود به وجود بیاورید.

زمانی که نویسندگان سایت شما از موضوع و ماهیت سایت شما با خبر باشند، میوانند با رجوع به نقشه محتوایی به خوبی از محتواهای مورد نیاز سایت شما اطلاع پیدا کنند.

انواع محتوای ستونی

  • محتواهایی با قابلیت تبدیل آنها به محتواهای سوال بر انگیز مثل سئو چیست یا هر آنچه در مورد سئو باید بدانید.
  • محتوای کامل شامل که بتوان برای بررسی ویژگی‌‎های جانبی یا عملکرد آن محتواهای کوچکتر دیگری بیان کنیم . برای مثال تلفن همراه سامسنونگ
  • نقد و بررسی محصولات
  • محتواهایی که حاوی چک لیست‌هایی باشد به شکلی که بتوان در مورد هر چک لیست محتوایی جداگانه در سایت منتشر کرد.

چگونه محتوای ستونی مناسب بنویسیم

حال که با یکدیگر به بررسی اهمیت محتوای ستونی پرداخته‌ایم، لازم است تا بررسی کنیم که چگونه میتوانیم یک محتوای ستونی خوب تولید کنیم. با استفاده از موارد زیر میتوانید یک محتوای ستونی یا پیلار کانتنت خوب تولید کنید.

  • اولین قدم در تولید محتوای ستونی، انتخاب یک موضوع است. شما باید بررسی کنید که تمایل دارید سایتتون در کدام موضع در متور جستجوگر جایگاه مناسب‌تری را بدست بیاورد. باید بر روی کلمات کلیدی مرتبط با آن تمرکز کرده محتوای خود را ایجاد کنید. البته این بخش در بین تمام استراتژی‌های تولید محتوا یکسان است. قطعا قبل از تولید محتوا باید به موضوع و البته اهمیت آن توجه بسیار زیادی کنید. اگر این کار را نکردید، قطعا وقت و پول خود را هدر خواهید داد.
  • قدم دوم یافتن مخاطب هدف است. شما باید ببنید تا محاطبان شما دقیقا به چه چیزی علاقه دارند. سپس بر اساس آنها ایده‌هایی را برای یافتن موضوع محتوای خود انتخاب کنید و بر اساس آن شروع به نوشتن محتوا کنید.
  • محتوای پیلار یا ستونی در واقع باید به نیاز و سوال کاربر پاسخی مناسب ارائه دهد. یکی از دلایل اصلی موفقیت این نوع استراتژی محتوا دقیقا همین است. کاربران برای پیدا کردن پاسخ سوالات خود دست به جستجو می‌رنند. سایت‌هایی که بتواند به سوال و چالش انها پاسخ درستی ارائه دهد میتواند در موتور جستجو جایگاه مناسبی را بدست بیاورد.
  • محتوای ستونی شما باید قابلیت لینک دهی و لینک گیری بالایی داشته باشد. هنگامی که کاربران به سایت شما وارد می‌شوند شما نیاز دارید تا با استفاده از لینک دهی مناسب آنها را به صفحات خوشه ای هدایت کنید.

محتوای کلاستر (cluster page) یا خوشه ای چیست ؟

محتوای کلاستر

در معقوله محتوای خوشه‌ای شما نیازی به تولید محتوای بسیار زیاد و پراکنده ندارید. در واقع شما بجای تولید محتوای زیاد باید روی یکسری محتوای ارزشمند و ساختار یافته تمرکز کنید.

شما باید دقیق مثل یک درخت انگور عمل کنید. اگر سایت را درخت انگور در نظر بگیریم، این درخت دارای خوشه‌های انگور است. هر خوشه انگور نیز دارای تعداد بسیار زیادی دانه انگور می‌باشد.

محتوای خوشه‌ای نیز دقیقا به همین روش عمل می‌کند. درواقع محتوای خوشه ای یا کانتنت کلاستر بخش دیگری از استراتزی ستونی است.

در استراتژی ستوین ما باید ستون‌های سایت را تعریف می‌کردیم اما در استراتژی خوشه ای باید محتواهایی بنویسیم که به محتوای ستونی ما مربوط شوند.

در مبحث محتوای خوشه‌ای شما باید ابتدا مطالب بسیار مهمی را در سایت خود پیدا کنید. آن مطالب را بعنوان سر دسته محتوای دیگر انتخاب کرده و محتوای مناسبی را برای آن ایجاد کنید.

در مرحله بعدی باید به سراغ محتوای مربتط با آنها رفته و آنهارا نیز ایجاد کنید. در آخر نیز میتوانید شما باید کاملا حرفه‌ای عمل کرده و این محتوا را بایکدیگر لینک داده و به هم متصل کنید.

برای مثال اگر شما مالک یک سایت ورزشی باشید، قصد خواهید داشت تا در مورد لیگ برتر ایران متنی را بنویسید.

در این سبک نوشتاری ابتدا باید محتوای بسیار خوبی در مورد لیگ برتر بنویسید. در مرحله بعد باید در مورد هرکدام از تیم‌های حاظر در این لیگ محتوای مناسبی را ایجاد کنید.

سپس باید در مورد بازیکنان هر تیم نیز محتوایی را ایجاد کنید. در آخر نیز فقط کافیست تا با لینک سازی داخلی درست این مطالب را بهم وصل کنید. به همین راحتی میتوانید محتوایی خوشه‌ای در سایت خود ایجاد کنید.

نتیجه این کار

نتیجه ایجاد محتوای خوشه ای بسیار روشن است. اول اینکه محتوای جدید شما نیازی به رقابت با سایر رقبا را ندارد. دلیل این امر نیز لینک سازی داخلی درست شما می‌باشد.

اما منفعت دیگر برای شما راحتی کار کاربران است. اگر یک کاربر پرسپولیسی وارد سایت شما بشود میتواند خیلی راحت محتوای زیادی را در مورد تیم خود مشاهده کند.

هرگاه این هوادار نیاز به بررسی مشخصات بازیکنان تیم را داشت میتواند خیلی راحت به آن‌ها نیز دسترسی لازم را پیدا کند.

در واقع در محتوای خوشه‌ای هدف شما بر روی آن است که در یک مطلب مورد نظر بعنوان یک برند شناخته شوید. اگر کاربری عبارت ” دروازه‌بان استقلال کیست ” را جستجو کند، با توجه به پیاده سازی محتوای خوشه‌ای گوگل متوجه می‌شود که وبسایت شما در مورد تیم استقلال تهران محتوای زیاد و خوبی را خود جای داده است.

همچنین گوگل این را نیز می‌داند که شما پستی را برای دوازه بان این تیم آبی پوش ایجاد کرده‌اید. بر همین اساس گوگل شما را بعنوان یک سایت خوب به کاربر معرفی می‌کند.

در واقع گوگل کاربر می‌گوید که سایت شما از نظر اطلاعات فوتبالی یک سایت برند است. پس کاربر نیز میتواند با خیالی راحت تمام آنچه که از اطلاعات فوتبالی می‌خواهد از طریق سایت شما بدست بیاورد.

اجزای محتوای خوشه ای

محتوای خوشه ای یا کلاستر دارای اجزای مختلفی است. ما در این بخش به بررسی هرکدام از این اجزا پرداخته‌ایم. شما با مطالعه دقیق این بخش میتوانید دید بسیار خوبی را نسبت به محتوای خوشه ای یا کلاستر به دست بیاورید.

محتوای ستون یا Plilar Content

در بالا به این موضع کامل اشاره کرده‌ایم. قطعا شما دانه‌های انگور را بدون استفاده از خوشه اصلی به یک دیگر وصل کنید. برای اینکار شما نیاز به محتوای ستون دارید تا ستون سایت شما باشند.  پس مهمترین جز در محتوای خوشه‌ای استفاده از محتوای ستون است.

پیلار کلاستر

محتوای موضوعی خوشه

بخش دیگر موضوع محتوا است. در مبحث محتوای خوشه ای هرکدام از محتواها دارای کلیدواژه‌هایی مربتط به کلیدواژه محتوای ستون است. انتخاب موضوع محتوا و کلیدواژه‌ها باید به گونه‌ای باشد که کاربر را به سمت یک محتوا ستون حرکت دهد و باعث بازدید کاربر از محتوا ستون بشود.

لینک‌های داخلی

هنگامی که محتواهای خوشه را ایجاد کردید، باید آنها را با سایر محتواها و همچنین محتوای ستون وصل کنید. برای اینکار شما باید از لینک‌های داخلی استفاده کنید.

یکی از مواردی که موتورهای جستجوگر بسیار به آن علاقه دارند همین لینک سازی داخلی است.

هنگامی که شما از یک مطلب به مطلب دیگری لینک می‌دهید در واقع کمک بسیار زیادی به خزنده گوگل برای شناسایی ان محتوا خواهید کرد و این میتواند شروع دوستی بین سایت شما و گوگل بشود.

مزایا استفاده از محتوای خوشه ای

برای حضور در هرکاری ما نیاز به بررسی دقیق مزایای آن هستیم. از این رو در ادامه این پست ما به بررسی دقیق محتوای خوشه ای رفته‌ایم.

جذب مخاطب بیشتر

هنگامی که کاربری وارد سایت شما می‌شود، اگر شما بتوانید آن کاربر را از این صفحه به صفحه‌ای دیگر بفرستید ( به شکل هوشمندانه ) قطعا در ماندگاری آن کاربر  موفق خواهید بود.

در استفاده در روش محتوای خوشه ای شما میتوانید خیلی راحت با استفاده از لینک سازی داخلی درست کاربران خود را در بین صفحات سایت خود درگیر کنید و از درگیری آنها نهایت لذت را ببرید.

افزایش بازدید کنندگان سایت

هنگامی که لینک سازی را به شکلی کاملا درست انجام دهید چند اتفاق خوب برای وبسایت شما می‌افتد. در قدم اول اعتبار دامین و اعتبار صفحه شما بسیار بالا خواهد رفت و همین موضوع یکی از فاکتورهای ایندکس خوب سایت شما در موتورهای جستجو می‌شود.

اما مزیت بعدی برای سایت شما این است که با کسب رتبه خوب برای شما، بازدید کنندگان بیشتری به سمت سایت شما سرازیر خواهند شد.

افزایش فروش

در یکی از کتاب‌هایی که مطالعه میکردم، داستان یک فروشنده حرفه‌ای نوشته شده بود. شخصی برای روز اول کاری خود در فروشگاهی حاظر شد.

در آخر روز مالک فروشگاه نزد وی رفت و پرسید که چند مشتری داشته‌ای. شخص گفت ۱ مشتری. مالک فروشگاه با خنده به وی گفت ما روزانه ۳۰ مشتری داریم تو چگونه فقط یکی داشته‌ای؟ شخص پاسخ داد که من یک مشتری ۵۰ هزار دلاری داشتم.

مالک فروشگاه بسیار تعجب کرد و پرسید ۵۰ هزار دلار؟ چه فروخته‌ای؟ گفت من به آن مرد یک خودروی مناسب ماهیگیری به همراه یک قلاب ماهیگیری و وسایل مربوط به ماهیگیری فروخته‌ام.

مالک فروشگاه بسیار خوشحال شد و گفت آفرین آیا آن شخص قصد ماهگیری داشت؟ فروشنده پاسخ داد: خیر. آن شخص فقط یک قرص سردرد میخواست.

من بجای مصرف قرص، ماهیگیری را پیشنهاد دادم و بر همین اساس کلیه محصولات مربوط به ماهیگیری را به وی فروختم. در مورد محتوای خوشه ای نیز دقیقا همین موضوع وجود دارد.

در واقع شما میتوانید با ایجاد درست این استراتژی کاری کنید که مشتری شما که به قصد خرید یک مخصول وارد فروشگاه شما می‌شود بتوانید چندین محصول محتلف را خریداری کند و این یعنی افزایش فروش.

افزایش کیفیت محتوا

وقتی محتوای شما جامعیت داشته باشد قطعا از کیفیت بالاتری نیز برخودار خواهد بود. در پیاده سازی استراتژی خوشه ای شما باید محتواهای جامع و متمرکزی را پیاده سازی کنید و این بر کیفیت محتوای شما بسیار موثر است.

امکان به روز رسانی دارند

هنگامی که محتوای ستون حود را ایجاد کردید می‌بایست از آن محتوا برای محتوای خوشه ای خود نیز لینک‌هایی قرار بدهید. هرچه تعداد این محتوا بیشتر شوند شما نیز ملزم به آپدیت یا به روز رسانی محتواهای خود خواهید بود. از این رو این استراتژی محتوایی قابلیت بسیار بالایی در به روز رسانی دارد.

نکات مهم در پیاده سازی محتوای خوشه‌ ای

  • قبل از آنکه بخواهید محتوای خوشه ای یا ستونی را در سایت خود پیاده سازی کنید، ابتدا باید به محتوای مورد نظر خود توجه فرمایید. شما باید محتوایی را برای تولید استفاده کنید که از نظر جذابیت برای کاربر بسیار مناسب باشد. اگر محتوای کم ارزشی را برای نگارش انتخاب کنید فقط وقت و هزینه خود را هدر داده‌اید.
  • حتما محتوایی را انتخاب که منبع مناسب را برای تهیه آن داشته باشید. هر محتوایی که می‌نویسید باید حاوی جملات بی ارزش باشد پس برای نگارش محتوا باید از محتوای منبع مناسبی استفاده کنید.
  • اگر محتوای پیلار کلاستری را از قبل تولید کرده‌اید، فقط کافیست به تازه سازی و بهبود لینک‌های داخلی آن توجه کنید.
  • بهتر از محتوای کلاستر از محتوای پیلار کمتر باشد.

جمع بندی و نتیجه گیری

به قول بیل گیتس محتوا پادشاه است. در گذشته کارشناسان سئو با استفاده از روش سئوی کلاه سیاه سایت‌های مختلف را در رتبه‌های بالاتری قرار می‌دادند.

اما اکنون موتورهای جستجو بخصوص گوگل بسیار باهوش شده‌اند. این موتورهای جستجو با پیاده سازی الگوریتم‌های مختلف توانسته‌اند با سئوی کلاه سیاه به خوبی مبارزه کنند.

این موضوع نشان می‌دهد که اگر قصد دارید برای سایت خود جایگاهی مناسب را در موتورهای جستجوگر رزرو کنید، باید به محتوای سایت خود بسیار توجه فرمایید.

از طرف دیگر کسب و کارهای بزرگ و کوچک همگی نیاز بسیار زیادی به سئو دارند. آنها میتوانند تنها با تولید محتوایی درست هزینه‌های بازاریابی خود را بسیار کاهش داده و کاربران بسیار زیادی را به سمت سایت و کسب و کار خود جذب کنند.

ما در وبسایت مهدی عراقی سعی کردیم تا به خوبی شما را با معقوله‌ای بسیار مهم به نام محتوای خوشه ای (  کلاستر ) و محتوای ستونی ( پیلار ) آشنا کنیم. امیدواریم که با بررسی دقیق این مقاله و بکار گیری آن بتوانید سئوی سایت خود را بسیار بهبود ببخشید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا